Witaj ponownie!
Mail Grupowy pomaga Twojej grupie sprawnie się komunikować, dzielić notatkami, wydarzeniami i opiniami. Dowiedz się więcej »
Przedmioty Wykładowcy Uczelnie

Wykład z Profilaktyki, z 26.02


Prowadzący B. Kosek-Nita
Informacja dla prowadzących
Podgląd

Profilaktyka społeczna.pdf

Podgląd pliku (pełna wersja wyższej jakości po zalogowaniu):


26.02.2013 Profilaktyka społeczna wykład 2

O pojęciu niedostosowania społecznego mówiła już H. Radlińska, a później jej następcy m.in. Jan Konopnicki, Wroczyński, Kamiński.

Kamiński: Profilaktyka to zapobieganie sytuacjom prowadzącym do niezaspokojenia potrzeb. Uważał bowiem, że jeśli jednostka nie zaspokoi swoich potrzeb w dany sposób, to będzie próbowała je zaspokoić w inny- zły demoralizujący sposób(np gdy ma niski dochód, może potrzebę posiadania zaspakajać kradzieżą)

Syndrom 3B: Bezrobocie Bieda Bezdomność

Kamiński

Działania profilaktyczne powinny koncentrować się na redukowaniu przypadków niedostosowania społecznego, wykolejeń i patologii społecznej.

Profilaktyka ogólnie Są to czynności naukowo-badawcze, które poznają ogólne prawa i tworzą twierdzenia oraz czynności praktyczne

sensu stricto Odnosi się do działań, które podejmowane są przez osoby wychowujące

Lesław Pytka Pedagogika resocjalizacyjna Skala nieprzystosowania społecznego Profilaktyka to system działań racjonalnych, zapobiegających występowaniu i rozpowszechnianiu się różnych odmian wykolejenia społecznego (nieprzystosowania społecznego)

System- to całość działań, instytucjonalnych jak i pojedynczych działań wychowawcy, także różne kluby młodzieżowe Racjonalne- mające sens i możliwość realnego zastosowania

Zabezpieczać grupy niskiego ryzyka

Niskiego ryzyka: to te, gdzie nie wystąpiły jeszcze niepożądane zachowania, ale istnieje obawa że mogą takowe wystąpić

Średniego ryzyka: Gdzie jednostkowe zachowania niepożądane wystąpiły, należy zastosowac działania rozpoznawcze, zacząć działąć



Wysokiego ryzyka: Wiele zachowań demoralizujących, wskazana interwencja

Aby profilaktyka była skuteczna musimy wyjść od diagnozowania-rozpoznania danego zjawiska odnośnie osób lub grup.

Malewski Żeby działania wychowawcze odniosły skutek, trzeba zadać sobie pytania ,, co się tutaj dzieje”, należy zebrać informacje od osób obecnych, postronnych, wychowawców, samej jednostki, co zrobić by usprawnić działanie.

Pytka również podkreśla ogromne znaczenie diagnozy w profilaktyce

Diagnoza: - behawioralna

uczy tego, że pewne negatywne zachowania trzeba wyeliminować np. systemem nagradzania i kar(brak nagrody to też kara)

– właściwa.

Brunon Hołyst

Profilaktyka społeczna jest systemem metod i środków, które mają na celu usuwanie przyczyn ujemnych zjawisk społecznych i stwarzanie warunków prawidłowego funkcjonowania i rozwoju jednostek i grup sppołecznych. Najbardziej rozpowszechnione są także działania, które maja na celu przeciwdziałanie uzależnieniom.

Cele i zadania profilaktyki

Maria Pelcowa

Cel profilaktyki rozumie się jako zapobieganie ujemnym wpływom środowiska na rozwój intelektualny, społeczny, emocjonalny uczniów, poprzez tworzenie odpowiednich warunków wychowawczych w szkole oraz innych instytucjach zajmujących się w zasięgu jej oddziaływania np. policja, świetlice Kościoł, kluby osiedlowe, harcerstwo

Zadanie Wg Kamińskiego

Zadaniem profilaktyki jest uprzedzanie stanów zagrożenia moralnego, zdrowotnego, kulturalnego, społecznego po to by uchronić jednostki i grupy danej populacji przed niepożądanymi odchyleniami od stanów normalnych.

Te zadania mają realizować placówki, które zapewniaja organizację wolnego czasu, aktywizują młodzież, tym samym odciągają od ujemnych zachowań.

Współpraca

Wczytywanie...