Witaj ponownie!
Mail Grupowy pomaga Twojej grupie sprawnie się komunikować, dzielić notatkami, wydarzeniami i opiniami. Dowiedz się więcej »
Przedmioty Wykładowcy Uczelnie

Program


Podgląd

Wybrane aspekty diagnozy rozwoju dzieckaNIESTACJONARNE (2).doc

Podgląd pliku (pełna wersja wyższej jakości po zalogowaniu):

Wybrane aspekty diagnozy rozwoju dziecka                                                NIESTACJONARNE

dr Danuta Krzywoń

dr Anna Bautsz – Sontag                                                                         ćwiczenia

  1. Podstawowe zagadnienia dotyczące diagnozy – cechy diagnozy, diagnoza psychologiczna, diagnoza pedagogiczna, diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe metody diagnostyczne: obserwacja, wywiad, metody psychometryczne, metody projekcyjne.
  2. Funkcjonowanie poznawcze dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym i jego zaburzenia – charakterystyka, diagnoza, wskazówki do pracy
  3. Zaburzenia emocjonalne – lęk, zaburzenia nastroju, moczenie mimowolne, zaburzenia więzi, zaburzenia jedzenia – charakterystyka, diagnoza, wskazówki do pracy
  4. Całościowe zaburzenia rozwoju – autyzm, zespół Aspergera – charakterystyka, diagnoza, wskazówki do pracy
  5. Zespól nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, zaburzenia zachowania, zachowania agresywne - charakterystyka, diagnoza, wskazówki do pracy

Praca zaliczeniowa:

  1. Przygotowanie w grupach jednego z zagadnień (pkt.2-5) i jego prezentacja na  ćwiczeniach

Ocena:

5pkt. – poprawność merytoryczna przygotowanego zagadnienia

5pkt. – interesujący sposób prezentacji

2pkt. – aktywizacja grupy

12-11pkt. – bdb

11-10pkt. – db+

9-8pkt. – db

7-6pkt. – dst+

5-4pkt. – dst

>3pkt. – ndst

  1. Stworzenie diagnostycznego studium przypadku wybranego dziecka

Opis diagnostyczny wybranego dziecka w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, zawierający następujący elementy:

Część I. – dane orientacyjne

Imię dziecka

Data urodzenia

Wiek dziecka w czasie badania

Imiona, wiek, wykształcenie, zawód, zatrudnienie rodziców

Imiona, wiek, wykształcenie rodzeństwa

Sytuacja bytowa rodziny

Część II. – opis procesu diagnostycznego

  1. Wywiad anamestyczny
  2. Obserwacja dziecka (temat obserwacji dowolny, zapis obserwacji zgodny w wytycznymi, które zostaną podane na wykładzie)

  1. Dwa wybrane narzędzia diagnostyczne:
  1. Test  gotowości do podjęcia nauki szkolnej Alicji Szemińskiej.
  2. Test Dojrzałości Szkolnej w opracowaniu Barbary Wilgockiej – Okoń.
  3. Arkusz diagnozy Dojrzałości Szkolnej Pięcio- i Sześciolatka – Bożena Janiszewska.
  4. Test do badania poziomu sprawności manualnej i percepcji wzrokowej H. Spionek
  5. Test Kreskowania M. Stamback.
  6. Zestaw struktur rytmicznych Stamback.
  7. Test do badania poziomu analizy i syntezy słuchowej I. Styczek.
  8. Test Czytania Głośnego dla klas I – VI J. Konopnickiego
  9. Próba cichego czytania M. Grzywak – Kaczyńskiej.
  10. Seria testów  czytania i pisania dla klas I-III szkoły podstawowej -T. Straburzyńska, T. Śliwińska
  11. Test Czytania Głośnego Marii Sobolewskiej i Andrzeja Matuszewskiego
  12. Badanie tempa i techniki czytania w ujęciu Bronisława Rocławskiego
  13. Skala Ryzyka Dysleksji.
  14. Rysunek Rodziny.
  15. Badanie lateralizacji
  16. Test do badania lateralizacji R. Zazzo i N. Gilferd – Granjon
  17. Test do badania lateralizacji H. Spionek

Część III. – Konkluzja

- podsumowanie zgromadzonych w wywiadzie, obserwacji i wybranych narzędziach diagnostycznych informacji na temat funkcjonowania dziecka

- opis wyżej wskazanych informacji w postaci diagnozy syntetyzującej:

Diagnoza pozytywna – zasoby, mocne strony dziecka

Diagnoza negatywna – deficyty, trudności w rozwoju i jego zaburzenia




- zalecenia do ewentualnej pracy terapeutycznej, korekcyjnej lub kompensacyjnej z dzieckiem

Współpraca

Wczytywanie...