Witaj ponownie!
Mail Grupowy pomaga Twojej grupie sprawnie się komunikować, dzielić notatkami, wydarzeniami i opiniami. Dowiedz się więcej »
Przedmioty Wykładowcy Uczelnie

promocja zdrowia - wykład cz.4


Uniwersytet Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Collegium Medicum UJ
UJ
Prowadzący Dr Helena Motyka
Informacja dla prowadzących
Podgląd

Promocja zdrowia - wykład V - 14.11.2012.docx

Podgląd pliku (pełna wersja wyższej jakości po zalogowaniu):

Źródła wiedzy o stanie zdrowia ludności:

  • Dane demograficzne – liczba ludności, struktura wiekowa i zawodowa, dane o migracji ludności

  • Dane o ruchu naturalnym – przyrost naturalny, zgony ogółem, liczba rozwodów

  • Dane z obowiązkowych zgłoszeń – choroby zakaźne, choroby zawodowe

  • Dane statyczne – liczba zachorowań, liczba zgonów, liczba hospitalizacji, liczba chorób nowotworowych, psychicznych, uzależnień

  • Dane z dokumentacji szpitalnej

  • Wyniki badań i opracować naukowych


Mierniki zdrowia:

  • Pozytywne:

-długi okres życia

-dobry stan odżywiania

-dobry stan zmysłów

-niskie wskaźniki spożycia alkoholu

-niski wskaźnik wypadków

-prewencja swoista

  • Negatywne:

-kalectwo

-stres

-umieralność noworodków

-wskaźniki umieralności

-wskaźniki zapadalności na choroby


Mierniki narażenia:

  • Osobnicze

  • Populacyjne

  • Pomiary biomarkerów:

-dotyczące ekspozycji na czynniki szkodliwe

-dotyczące skutków biologicznych czynników szkodliwych


Wskaźniki zdrowotne wspólnoty europejskiej:

  • Wskaźniki demograficzne i społeczne

-populacja

-czynniki społeczno-ekonomiczne

  • Stan zdrowia

-śmiertelność

-zachorowalność, choroby rzadkie

  • Uwarunkowania zdrowia

-czynniki osobnicze i biologiczne

-Zachowania zdrowotne

-Warunki życia i pracy

  • System opieki zdrowotnej

  • Polityka i praktyka promocji zdrowia

  • Zintegrowane siedliska

-miejsce pracy

-szkoła

-szpital

  • Wskaźniki długości życia w dobrym zdrowiu

Styl życia wg Milion:

To wzory zachowań spośród alternatywnych możliwości jakie dostępne są ludziom, w zależności od ich sytuacji społeczno-ekonomicznej i łatwością z jaką są w stanie przedłożyć …


Styl życia wg Sicińskiego:

To zakres normy codziennych zachowań, swoistych dla określonej zbiorowości i społecznej lub określonej jednostki.

Jest oznaką i świadectwem przynależności do danej grupy społecznej, stwarza przez to poczucie więzi społecznej, poczucie bezpieczeństwa.

Wyodrębnia daną grupę z szerszej zbiorowości, przyczynia się do trwałości i ciągłości grupy w miarę upływu czasu.

Zakreśla możliwości ekspresji osobowości jednostki w sposób społecznie akceptowany.


STYL ŻYCIA – to sposób życia oparty na wzajemnym związku pomiędzy warunkami życia w szerokim sensie, a indywidualnymi wzorami zachować zdeterminowanymi przez:

  • Czynniki społeczno-kulturowe i cechy osobnicze

  • Decyzje podejmowane na rzecz zdrowia

  • Sposób bytowania (dochód, standard życia, poziom konsumpcji, rodzaj i prestiż pracy zawodowej, stopień realizacji potrzeb i rekreacji, towarzyskość, kultura życia codziennego)


POSTAWA – stosunek człowieka do określonego obiektu lub grupy obiektów (istot, rzeczy, pojęć) zwanych przedmiotem postawy.

Postawa jest strukturą zawierającą trzy elementy:

  • Poznawczy – posiadana wiedza o przedmiocie postawy – np. czynnikach ryzyka wystąpienia określonej choroby

  • Emocjonalny – emocje jakie budzi ta choroba

  • Behawioralny – gotowość do reagowania w określony sposób, np. zasady profilaktyki zdrowotnej


Podział zachowań:

  • Zdrowotne

  • W chorobie

  • Związane z rolą chorego


5 grup zachowań wg. Harrisa i Gutena

  • Praktyki zdrowotne, np. ćwiczenia fizyczne, kontrolowanie wagi ciała

  • Praktyki zabezpieczające, np. posiadanie apteczki pierwszej pomocy

  • Profilaktyczne badania lekarskie

  • Unikanie zagrożeń środowiskowych, np. zanieczyszczone środowiska

  • Unikanie szkodliwych substancji, np. palenia tytoniu


Determinanty zachowań zdrowotnych:

  • Społeczne i demograficzne (definiowanie zdrowia w poszczególnych grupach społecznych, wiek, wykształcenie: ma szczególne znaczenie w profilaktyce cukrzycy i otyłości, socjalizacja, instytucje, polityka, ekonomia)

  • Sytuacyjne (rodzina, znajomi mogą wpłynąć na zachowanie zdrowotne, np. nawyki takie jak papierosy)

  • Psychologiczne(emocjonalne, poznawcze, przekonania danej osoby)

  • Indywidualne (postawy, wierzenia, motywacja)

  • Biologiczne (genetyka, hormony, wiek, płeć)


Zachowania zdrowotne:

  • Predysponujące (przekonania, wiedza, wartości, przeświadczenia)

  • Wzmacniające (nasze obyczaje, rodzina, pracownicy opieki zdrowotnej)

  • Umożliwiające (serwis i dostępność opieki zdrowotnej, przepisy prawne)


Wyznaczniki zachowań w chorobie:

  • Wiedza chorego na temat zdrowia i możliwości skutecznego działania, na temat opanowania choroby

  • Wiek chorego wyznaczający zdolność chorego do opanowania choroby

  • Płeć

  • Status społeczno-ekonomiczny

  • Uwarunkowania kulturowe

  • Osobowość i czynniki emocjonalne


Zachowania w chorobie:

  • Obserwacja stanu zdrowia

  • Obserwacja pojawienia się objawów

  • Percepcja objawów

  • Ocena stopnia zagrożenia

  • Dysfunkcja, zakłócenie w pełnieniu ról

  • Szukanie pomocy

  • Samoleczenie




Współpraca

Wczytywanie...