Witaj ponownie!
Mail Grupowy pomaga Twojej grupie sprawnie się komunikować, dzielić notatkami, wydarzeniami i opiniami. Dowiedz się więcej »
Przedmioty Wykładowcy Uczelnie

jakies pytania od dziennych


Podgląd

Filozofia.docx

Podgląd pliku (pełna wersja wyższej jakości po zalogowaniu):

Filozofia – test jednokrotnego wyboru

Wykład I – 14. XI. 2012- na wykładzie można jeść (:



Literatura:
-Kazimierz Ajdukiewicz „Zagadnienia i kierunki filozofii”
-Władysław Tatarkiewicz „Historia filozofii” t. I- III, PWN, 1988r.
-„Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny”, Ossolineum, 1987
-Michał Hempoliński „Filozofia współczesna. Wprowadzenie do zagadnień i kierunków”, PWN, 1989r
-„Atlas filozofii”, Prószyński i s-ka, 1999r.



Różnica między ludźmi a zwierzętami- Ludzie mają zdolność do abstrakcyjnego myślenia, lubią gdybać, potrafią planować przyszłość.



Tales jest przykładem tego, że filozofowie byli tymi, którzy kochali po prostu wiedzieć.
Myślenie filozoficzne, które nie jest usługowe w celu rozwiązania problemu, ale realizowane ze względu na
a) docieranie prawdy

b) przyjemność



Siłą filozofii nie jest koncepcja, odpowiedź, ale zdolność do zadawania pytań. („Ale zaraz, zaraz co w tym takiego wielkiego, skoro każdy potrafi zadać pytanie? Owszem. Każdy może zadać pytanie, ale nie każde pytanie jest mądre.” )
Filozofia to ogólna refleksja nad tym, co jest nauką.



Modele filozofowania
-klasyczny
- filozofia jako nauka autonomiczna

  • Co jest? (Ontologia, teoria bytu)

  • Czy możemy poznawać w sposób wiarygodny? (epistemologia, teoria poznania)

  • Wartości? (aksjologia, teoria wartości – działania ludzkie nakierowane na inne=etyka;
    efekty działania = estetyka)





-pozytywistyczny- scjentyzm, filozofia daje przegląd lub syntezę nauk

systematyka nauk Comte’a (twórca najlepiej oddający epokę pozytywizmu) – bierze pod uwagę dwa kryteria:
a)stopień pozytywności (matematyka)
b)proces złożoności badanych procesów (socjologia)

matematyka

astronomia

fizyka

chemia

biologia

psychologia

socjologia



-neopozytywistyczny – nauka dzieli się na formalną i (charakter czysto analityczny) i realną (empiryczne nauki przyrodnicze i humanistyczne korzystające z narzędzi formalnych). Filozofia nie jest nauką. Jeśli problemy filozoficzne mogą być rozwiązane uczynić to może nauka. Filozofia może być jedynie rozpatrywania jako logiczna analiza języka.

-lingwistyczny- filozofia zajmuje się rozstrzyganiem określonych zagadnień filozoficznych odwołując się do śledzenia potocznego użycia poszczególnych słów lub innych składników języka (J. R. Searl).

Nie da się traktować zdań, jako obrazów rzeczywistości. Zdania, którymi operujemy są komunikatami. Zdanie w sensie logicznym jest nie tyle komunikatem, ale nośnikiem komunikatu,
Gdy przedmiotem analizy jest komunikat ze względu na trwałości nadawcy bądź odbiorcy czyli użytkowania komunikatu mamy do czynienia z analizą pragmatyczną.

Jednym z najistotniejszych elementów takiej analizy są postawy propozycjonalne- stanowiska zajmowane wobec wypowiedzi np. „wierzę…”, „wątpię…”.



nadawca->komunikat->odbiorca





Analiza lingwistyczna
Austin – teoria performatywów, czyli działań wykonywanych za pomocą języka:

  • akt lokucji – wypowiadanie

  • akt illokucji – czynności wykonane dzięki aktowi lokucji np. opisywanie, informowanie, ostrzeganie

  • akt perlokucji -co zostało osiągnięte dzięki czynności lokucyjnej np. przekonywanie, powstrzymanie, zastraszenie

Przykład

-akt lokucji „nie patrzcie proszę na tę wysoką brunetkę w pierwszej ławce”

-akt illokucji: prośba dotycząca osoby z pierwszej ławki

-akt perlokucji – zamierzony (odwrócenie uwagi os osoby z pierwszej ławki) i niezamierzony (zwrócenie uwagi na osobę z pierwszej ławki)



Zad. Dom- zwróć uwagę, jak często posługujesz się językiem dosłownym, a jak często posługujesz się aktami powyżej.



Współpraca