Witaj ponownie!
Mail Grupowy pomaga Twojej grupie sprawnie się komunikować, dzielić notatkami, wydarzeniami i opiniami. Dowiedz się więcej »
Przedmioty Wykładowcy Uczelnie

Zagadnienia do egzaminu


Prowadzący Agnieszka Jaworska
Informacja dla prowadzących
Podgląd

10-01-2011.docx

Podgląd pliku (pełna wersja wyższej jakości po zalogowaniu):

Wprowadzenie do pedagogiki                                                                         10-01-2011

7 luty, godzina 11, egzamin pisemny

  1. Definicja edukacji Kwiecińskiego: pojmuje edukację jako ogół wpływów na jednostki  grupy ludzkie
  2. C.d. EGZAMIN
  3. Dziesięciościan
  4. 3835wychowanie a inne oddziaływania zabezpieczajce i chroniące wychowanka: opieka profilaktyka i prewencja
  5. Wychowanie i opieka: opieka wiążę się z organizowaniem, tworzeniem warunków, zapewnienie środków i psyche wartości ważnych icznej pomocy. Wychowanie realizuje się jako przekaz treści, norm
  6. Opieka jest podejmowana ze względu na potrzeby jednostki lub grupy, wychowanie jest realizowane ze względu na potrzeby rozwojowe jednostki lub grupy oraz potrzeby społeczne- także ze względu na społecznie uznawane za wartościowe i ważne dla życia społecznego wartości i ideały, transmisję całego dziedzictwa kultury i ciągłości życia społecznego.
  7. Wychowanie a profilaktyka i prewencja: profilaktyka to ogół działań zapobiegających niepożądanym zjawiskom w rozwoju i zachowaniu się ludzi. W pedagogice jak podkreśla W. Okoń profilaktykę sprowadza się do „zapobiegania powstawaniu u dzieci niepożądanych przyzwyczajeń i postwa, błędów w uczeniu się lub wad postawy ciała”.
  8. Wychowanie a profilaktyka  i prewencja c.d. :W sensie najbardziej pierwotnym i podstawowym profilaktyka jest zapobieganiem patologii poprzez przeciwdziałanie czynnikom ryzyka i wspieranie warunków sprzyjających rozwojowi zasobów odpornościowych. Czynniki ryzyka wiążą się zwykle z wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia, większym nasileniem i dłuższym czasem trwania istotnych problemów dotyczących zdrowia psychicznego i fizycznego.
  9. G. Albee- równanie opisujące występowanie ryzyka patologii
  10. Czynniki chroniące w profilaktyce: dwa kierunki oddziaływań profilaktycznych:
  1. Redukowanie czynników szkodliwych w samym człowieku lub grupie i najbliższym, ich otoczeniu
  2. Rozwijanie zasobów odpornościowych jednostkowych lub grupowych
  1. Diagram
  2. Alternatywne ujęcia i interpretacja wychowania: wychowanie alternatywne: to takie ujęcia wychowania, które odwołują się do przesłanek, zasad, form czy treści odmiennych od tych funkcjonującym w danym społeczeństwa
  3. Bogusław Śliwerski:
  4. Bogusław Śliwerski c.d.
  5. Zagrożenia całego nurtu „ wychowania alternatywnego”: nade wszystko nurt ten wpisuje się w pewne konkretne stanowisko ideologiczne, które jednocześnie czyni go wewnętrznie skłóconym i sprzecznym w samym sobie. Jak bowiem pogodzić deklarowaną neutralność…
  6. Zagrożenie całego nurtu „ wychowania alternatywnego” c. d.
  7. Orientacje myślenia alternatywnego o wychowaniu:
  1. Antypedagogiczna: nurt, który kwestionuje potrzebę działalności wychowawczych
  2. Naturalistyczna: bezpośrednio opiera się na tezach Jana Jakuba R., wychowanie powinno odbywać się w warunkach naturalnych
  3. Legitymistyczna: stwierdza, że powinniśmy kierować się prawem człowieka, które mówi, że każdy człowiek posiada godność, wartość, nie można mu nic narzucać
  4. Emancypacyjna:
  1. Antypedagogiczna, naturalistyczna, legitymistyczna, emancypacyjna…
  2. Emancypacja orientacja: P. Freire
  3. Wychowanie alternatywne i emancypacja według Szkoły Frankfurckiej: na gruncie pedagogiki europejskiej „emancypacja” nabiera szczególnego znaczenia w nurcie myślenia określanego jako emancypacyjne , opartego na „ teorii krytycznej” łączonej z J. Habermasemem i Instytutu Nauk Społecznych
  4. Diagram: ujęcia i drogi realizowania wychowania w perspektywie emancypacyjnej:
  1. Emancypowanie wychowania
  2. Wychowania do emancypacji
  3. Emancypacji przez wychowanie
  1. Model wzajemnej relacji między wychowaniem a emancypacją:
  2. Nieadekwatność, jednoaspektowość i redukcjonizm współczesnych ujęć wychowania: współczesne odmiany interpretowania i definiowania wychowania…
  3. Potrzeba integralnych ujęć wychowania: z wielu pozycji teoretycznych patrzących krytycznie na współczesne tendencje do ujmowania wychowania pojawiają się głosy krytyki i propozycje poszukiwania integralnych ujęć wychowania. Oprócz teoretyków wychowania i …
  4. Integralne wychowanie chrześcijańskie:
  5. Cielesność
  6. Relacja między sferą natury i łaski
  7. Personalistyczna i otwarta koncepcja wychowania

a)czynniki wewnętrzne

b) czynniki zewnętrzne

c) czynnik duchowy

  1. Personalistyczna i otwarta koncepcja wychowania c.d.
  2. I znowu to samo:D
  3. Teraz też
  4. I znowu….

Współpraca

Wczytywanie...