Witaj ponownie!
Mail Grupowy pomaga Twojej grupie sprawnie się komunikować, dzielić notatkami, wydarzeniami i opiniami. Dowiedz się więcej »
Przedmioty Wykładowcy Uczelnie

LITERATURA DLA DZIECI. ZAGADNIENIA


Prowadzący Maria Jazownik
Informacja dla prowadzących
Podgląd

EWIP - LITERATURA DLA DZIECI - ZAGADNIENIA.doc

Podgląd pliku (pełna wersja wyższej jakości po zalogowaniu):
dr JAZOWNIK Maria

Prowadzący: dr Maria Jazownik



LITERATURA DLA DZIECI. ZAGADNIENIA OMAWIANE NA ĆWICZENIACH


NA KIERUNKU EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA


1. Rola książki i czasopisma w wychowaniu przedszkolnym.

2. Cele i zadania języka polskiego w nauczaniu początkowym.

3. Treści, sposoby oraz metody kształcenia literackiego i kulturalnego na szczeblu nauczania początkowego.

4. Szkolna analiza i interpretacja utworu literackiego.

5. Funkcje dzieła literackiego (estetyczna, kompensacyjna, ludyczna, poznawcza, terapeutyczna, wychowawcza).

6. Od poezji dydaktycznej do liryki dziecięcej (S. Jachowicz – M. Konopnicka – J. Tuwim – J. Ratajczak).

7. Sfera wartości wychowawczych w poezji dla dzieci.

8. Komizm językowy w poezji dla dzieci.

9. Wartości eufoniczne w poezji dla dzieci. Analiza oraz interpretacja wybranego utworu (np. Lokomotywa, Ptasie radio J. Tuwima).

10. Model XIX-wiecznej poezji dla dzieci w twórczości Stanisława Jachowicza (np. Chory kotek, Andzia, Tadeuszek) i Władysława Bełzy (np. Katechizm polskiego dziecka, Disce puer, Czym będę).

11. Piękno poetyckiego słowa w wierszach Teofila Lenartowicza (np. Złoty kubek, Jak to na Mazowszu).

12. Nowy model liryki dla dzieci w twórczości Marii Konopnickiej (np. Tęcza, Stefek Burczymucha, Muchy samochwały).

13. Dziecięcy świat w poezji Ewy Szelburg-Zarembiny (np. Idzie niebo ciemną nocą) i Janiny Porazińskiej (np. Psotki i Śmieszki).

14. Komizm, absurd i zabawa słowem w wierszach dla dzieci autorstwa Juliana Tuwima (np. Abecadło, Okulary, Figielek).

15. „Świat na opak” w poezji dla dzieci Jana Brzechwy (np. Na wyspach Bergamutach).

16. Klasyczna bajka zwierzęca a bajka dziecięca w edukacji wczesnoszkolnej. Analiza oraz interpretacja wybranych utworów (np. I. Kryłow, Żaba i wół; I. Krasicki, Przyjaciele; J. Tuwim, Warzywa; J. Brzechwa, Na straganie, ZOO.)

17. Baśń ludowa (bajka magiczna) jako gatunek literacki. Analiza oraz interpretacja wybranego utworu (np. J. Porazińska, Szewczyk Dratewka; Ch. Perrault, Kopciuszek, Czerwony Kapturek, Kot w butach).

18. Poetyka baśni literackiej. Analiza oraz interpretacja wybranego utworu (Np. H.Ch. Andersen, Brzydkie kaczątko, Dziewczynka z zapałkami, Królowa Śniegu) .

19. Wyznaczniki gatunkowe podania. Analiza oraz interpretacja wybranego utworu (np. Podanie o Lechu).

20. Wyznaczniki gatunkowe legendy. Analiza oraz interpretacja wybranego utworu (np. Złota kaczka).

21. Wyznaczniki gatunkowe mitu. Analiza oraz interpretacja wybranego utworu (np. Król Midas).

22. Wyznaczniki gatunkowe realistycznego opowiadania (powieści). Analiza oraz interpretacja wybranego utworu (np. R. Pisarski, O psie, który jeździł koleją).

23. Łączenie motywów realistycznych i fantastycznych w prozie dla dzieci (np. M. Kownacka, Plastusiowy pamiętnik).

24. Specyfika folkloru dziecięcego (na wybranych przykładach).

25. Czasopiśmiennictwo dla dzieci.



– Pojęcia i terminy z zakresu poetyki (na podstawie: Wybrane terminy i pojęcia z nauki o literaturze, które mogą być przydatne nauczycielowi klas I-III na lekcjach języka polskiego, [w:] S. Frycie, M. Ziółkowska-Sobecka, Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym, Warszawa 1998).


– Wybrane sylwetki pisarzy (na podstawie: Autorzy lektur uczniów klas początkowych, [w:] S. Frycie, M. Ziółkowska-Sobecka, Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym, Warszawa 1998).



Współpraca

Wczytywanie...