Witaj ponownie!
Mail Grupowy pomaga Twojej grupie sprawnie się komunikować, dzielić notatkami, wydarzeniami i opiniami. Dowiedz się więcej »
Przedmioty Wykładowcy Uczelnie

materiały ciąg dalszy :))- Badania Moniki Stępki


Prowadzący Anna Waligóra-Huk
Informacja dla prowadzących
Podgląd

Badania Moniki Stępki.pdf

Podgląd pliku (pełna wersja wyższej jakości po zalogowaniu):


Jak grupowy trening twórczości wpływa na poznawcze i osobowościowe dyspozycje twórczości

Badania przeprowadziła mgr Monika Stępka w 2005 r.



Kilka podstawowych założeń treningu twórczości będącego obiektem badań

• Kreatywność to umiejętność, której można nauczyć – trening czyni mistrza

• Grupa to większa siła twórcza niż jednostka

• Dzieci uczą się najwięcej, kiedy same dochodzą do rozwiązań, pomysłów – osobiste doświadczenie najlepszym nauczycielem

• Dzieci uczą się również poprzez otrzymywanie konstruktywnych informacji zwrotnych

• Każdy może coś wnieść do rozwiązań

• Każdy pomysł jest wartościowy



Co i czym badano?

▪ Pomiar poznawczych dyspozycji twórczości (zdolności myślenia dywergencyjnego); Test Niezwykłych zastosowań J.P. Guilford

• Płynność

• Giętkość

• Oryginalność

▪ Pomiar osobowościowych dyspozycji twórczości; Kwestionariusz Stylu Twórczego Zachowania A. Strzałeckiego

• Aprobata życia (Az)

• Siła ego (Se)

• Wewnętrzna sterowność (Ws)

• Giętkość struktur poznawczych(Gsp)

• Smorealizacja



Kogo badano?

Dwie grupy

▪ Eksperymetnalna:

• uczetsnicy cotygodniowych treningów twórczości w ramach programu Odyseja Umysłu (13–15 lat)

• 40 osób (25 chłopców i 15 dziewczynek)

▪ Kontrolna:

• uczniowie trójmiejskich gimnazjów

• 40 osób (18 chłopców i 22 dziewczynki)



Jak badano?

▪ Badanie przeprowadzono w schemacie 2x2 – z zastosowaniem powtarzanego pomiaru zmiennej zależnej oraz porównań międzygrupowych co oznacza, że obie grupy przebadano każdą z metod dwukrotnie

▪ Manipulacja polagała na uczstnictwie w cotygodniowych 2-godzinnych treningach twórczości i trwała trzy miesiące (pierwsze badanie odbyło się na początku września, drugi pomiar po 3 miesiącach uczestnictwa w treningach)



Przewidywania

▪ Przewidywano, na podstawie dostępnych teorii, że pod wpływem treningu zmienią się:

• płynność, giętkość, oryginalność (teoria J.P Guilford)

• giętkość struktur poznawczych (teoria otwartości poznawczej według Kruglańskiego i Webster)

• wewnętrzna sterowność (teoria Poczucia kontroli według Rottera)

• samorealizacja ( w ujęciu humanistów Rogers)

• siła ego (stres w ujęciu R. Lazarusa I S. Falkman)

▪ Przewidywano, że nie zmieni się

• aprobata życia („cebulowa” teoria szczęścia J. Czapińskiego)



Wyniki

Poznawcze dyspozycje twórczości:

Płynność myślenia:

Płynność*Grupa; Średnie ważone Bieżący efekt: F(1, 78)=92,37, p<,000001 Dekompozycja efektywnych hipotez 8,5 8,0

7,65 7,5 7,0 6,5 6,0 5,5

5,1 o n n y ł P

5,0 4,5 4,0

4,575

3,5

3,175 3,0 2,5

1 2

GE POMIAR

GK

Rys. 1. Średnie zmian płynności myślenia w poszczególnych grupach



Wyniki

Giętkość myślenia:

Giętkość*Grupa; Średnie ważone Bieżący efekt: F(1, 78)=96,54, p<,000001 Dekompozycja efektywnych hipotez 7,5

7,0

6,975

6,5

6,0

5,5

5,0

4,5

4,35

i G

4,0

3,5

3,55

3,0

2,825

2,5

2,0

1 2

GE POMIAR

GK

Rys. 2. Średnie zmian giętkości myślenia w poszczególnych grupach



Wyniki

Oryginalność myślenia:

Oryginalność*Grupa; Średnie ważone Bieżący efekt: F(1, 78)=5,3, p<,024 Dekompozycja efektywnych hipotez 4,5

O

GE GK

Rys. 3. Średnie zmian oryginalności myślenia w poszczególnych grupach

4,1423

4,0

3,5

3,0

2,8625

o n l a n i g y

2,5

2,0881 r

2,0

1,5

1,475

1,0

1 2 POMIAR



Wyniki

Osobowościowe dyspozycje twórczości:

POMIAR*Grupa; Średnie ważone Bieżący efekt: F(1, 78)=15,9, p<,0002 Dekompozycja efektywnych hipotez 32,0

o z c r

31,5 31,0

31,18

ó w t

30,5 30,0 a n j y c

29,5 29,0 y z o p

28,5 28,0 27,5

28,045 27,505 s y D

27,0

27,32

1 2

POMIAR 26,5

GE GK

Rys. 4. Zmiana średnich dyspozycyjnej twórczości w poszczególnych grupach

Współpraca

Wczytywanie...